سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوری - فریازان
 
قالب وبلاگ
نویسندگان

تحلیل تبلیغات

تحلیل کمپین پژو607در برابر رنو
کمپین  با تم «موش و گربه»  و «گرگ و میش»، توسط آژانس تبلیغاتی BETC فرانسه بین  سالهای 2003 تا 2005 اجرا گردید و
بخشی از رقابت نزدیک بین دو تولید کننده فرانسوی (پژو و رنو) را پوشش داد.
برخی تکنینک های بکار گرفته شده در این مجموعه موفق را میتوان اینگونه استنباط نمود:

  1. اسکیما:  تکنیک اسکیما مانند همیشه، بیننده را جذب می کند  و سپس از طریق خرده روایت، قدرت و چیرگی به پژو ربط داده می شود. اسکیمای قرار نداشتن ماشین ها در جای خود در پارکینگ، اسکیمای پنهان شدن خودرو ها بصورت عمودی و البته اسکیمای نقطه سفید در دل زمینه سیاه که در همه تصاویر بکار گرفته شده است.
  2. بینامتنیت:  ترکیب دو رگه است که در میان این دو بیننده فرصت خلاقیت دارد. روایت های موش و گربه و گرگ و میش، داستان آشنایی است که بلافاصله پس از اسکیما، توجه بیننده را جلب و وارد حوزه آشنای او می شود.
  3. تکنیک  Deconstruction and Reconstruction  نوعی روایت پست مدرن از داستان های فوق است که گویی حیوان شکارچی و شکار را می بینیم و نمی بینیم . رنو موش هست و نیست / پژو گربه هست و نیست.  ندایی بگوش میرسد که:"مراقب باش! پژو (شکارچی دردنده  جنگل- خیابانها-)  همین نزدیکی هاست"، بدون آنکه جمله ای نوشته شده باشد.
  4. نتیجه همه مهارتهای فوق  «تعلیق» است که بیننده برای لحظاتی درگیر میشود تا گره تصویر را بگشاید و این چالش و درگیری ذهنی جزو علایق و سرگرمی های ذهن انسان است.
  5. مکانیسم دفاع روانی: یکی از روش هایی که پیام را ماندگار می کند برقراری ارتباط با ناخودآگاه بیننده  است که خود سه بخش دارد(Narcissism( Sympathy,Aggressiveness. این تصاویر قطعاً از نوع Aggressiveness است و برای افرادی که دوست دارند خشن باشند جذابیت دو چندان دارد.
  6. خوشه نشانه های هم گرا:  حوادث عموماً در فضاهای خلوت و تاریک یا مشابه شکارگاه رخ داده است و احساس گیر افتادن و بی دفاعی( بهم چسبیدن،کنج دیوار)، ضعف( اندازه کوچک، سفید در برابر سیاه) و وحشت (تاریکی، گیر افتادن، پنهان شدن) را برای رنو و قدرت، چیرگی و درنده بودن را ( چشم گربه سان- گرگ، اندازه بزرگ، رنگ سیاه، سایه گربه، حالت آماده برای حمله) برای پژو القا می کند گویی در آنی بسوی شکار حمله ور خواهد شد.
  7. موضوع  Repositioning in comparison with Renault  با توجه به اینکه پژو 607 چند سال قبل ساخته شده و در سال 2003 مجدداً طراحی شد  نیاز به جایگاه سازی مجدد در مقابل رقیب دیرینه داشت
  8. محتوی پیام: هنجاری است چراکه اشاره به روایتهای آشنا دارد و از روزنه آنها، پیام را  در ذهن می نشاند.
  9. در نهایت مردگونگی (Masculinity)  در فضای تصویر، که مبارزه و تهدید مستقیم  را دربردارد  دیده می شود.

 

 

کارشناس تحلیلگر : لیلا بینش


[ پنج شنبه 93/6/20 ] [ 2:4 عصر ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

تخصص در برنامه ریزی و بودجه - مشاوره اقتصادی و تهیه طرحهای توجیهی فنی مالی و اقتصادی - طراحی ساختار سازمانی
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 41
کل بازدیدها: 443566