سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوری - فریازان
 
قالب وبلاگ
نویسندگان

بیل گیتس با ثروت خالص حدود 80 میلیارد دلار، ثروتمند ترین فرد دنیا شناخته می شود. وی در زمانی توانست رویای خود (تحقق حضور یک PC در هر خانه را و از همین مسیر به ثروت خود دست یابد؛ اما راز موفقیت گیتس در چه بوده است؟

بدون شک، گیتس در زمان مناسب و در جای مناسب و با محصولی مناسب قرار گرفت، ولی به مرور زمان وی به ویژگی هایی که می تواند تداوم موفقیت را تضمین کند، دست پیدا کرده است؛ الگویی که می تواند برای هر شخصی مبنا قرار بگیرد. در این جا نگاهی به پنج مورد از این ویژگی ها از نگاه گیتس می اندازیم.

پنج ویژگی ضامن موفقیت از نگاه «بیل گیتس»

1 – دانستن اینکه چگونه باید «نه» گفت

این توصیه ای است که گیتس از «وارن بافت» فرا گرفته و برای هر فردی اعم از ثروتمند یا فقیر کاربردی است. همواره زنجیره ای بی پایان از فرصت ها، کارهایی برای انجام دادن، تجربیات متفاوت و مانند آن وجود دارد؛ بنابراین، در یک چنین دنیای شلوغی، دانستن آنکه در چه زمانی باید به پروژه ها، دعوتنامه ها و سایر درخواست ها به نفع استفاده بهینه از زمان خود نه بگویید، مهمترین مهارتی است که باید یک فرد فرا گیرد. این ویژگی به شما یاد می دهد که بدانید، دقیقا چه مواردی برای شما اهمیت دارد و در نتیجه تمرکز خود را تماما بر آن معطوف کنید.

2 – استقبال از انتقاد


گیتس در کتاب خود با نام «Business @ the Speed of Thought» یادآور شده است: از خبرهای بد با آغوش باز استقبال کنید تا بدانید که دقیقا در کجا نیازمند بهینه سازی و پیشرفت هستید. هرچند کسی چندان دوست ندارد که دیگران به انتقاد از نحوه تفکر و عمل وی بپردازند، در فقدان این موضوع، پیشرفت فردی بسیار کندتر خواهد بود. انتقادات معمولا فرد را با زاویه های جدید از موضوع مواجه میسازد که پیش از آن پنهان بوده اند. در این میان، فرد باید از قوه قضاوت خود برای تشخیص انتقادات مناسب و کاربردی از موارد بی فایده استفاده کرده و یاری بگیرد. با دقت گوش دادن به دیگران، مهارت مهم دوم برای موفقیت در زندگی است.

3 – خوشبینی


در دنیایی که اغلب بسیاری از اتفاقات بدبینانه و ناخوشایند رقم می خورد، داشتن دیدی خوشبینانه دشوار است؛ اما واقعیت این است که بدون داشتن فلسفه خوشبینی، هیچ کس اقدام به سرمایه گذاری در یک ایده، راه اندازی کسب و کار جدید و ساخت یک محصول جدید نخواهد کرد. زندگی شخصی گیتس، بیانگر نمونه ای جالب از اعتقاد به فلسفه خوشبینی است، زیرا در دنیایی که گرفتار اغلب مصایب و مشکلات از جمله گرسنگی، آلودگی فقر است، سرمایه گذاری در پروژه های بشر دوستانه، نیازمند اعتقادی قوی به خوشبینی است. وی یک بار در 2013 در کالج استنفورد گفت: معمولا خوشبینی را به عنوان امید پوچ و بیهوده نگاه می کنند، ولی بدون هیچ شکی می توان گفت که یک نوع نا امیدی کاذب نیز همواره وجود دارد که باید به شدت از آن پرهیز کرد.

4 – تمایل به شکست


گیتس در کتاب دیگر خود «The Road Ahead» نوشته است: موفقیت یک معلم پست است که افراد باهوش را به گونه ای اغوا می کند که به این باور می رسند، هیچ گاه شکست نمی خورند، وی تشریح می کند، امروز فکر کردن به یک محصول شکست ناپذیر منجر به از دست رفتن و منسوخ شدن ایده های فردا می شود. قطعا افراد موفقیت را بیش از شکست می پسندند؛ اما این شکست است که بیش از هر چیز دیگر منجر به یادگیری انسان می شود و بهترین فرصت ها را برای رشد در اختیار قرار می دهد.

5 – توانایی تمرکز بر یک هدف مشخص و دنبال کردن آن


گیتس در نامه ای سرگشاده، درس هایی از تاریخ ماشین بخار را یادآور شده است: چنانچه یک هدف مشخص را تعریف کنید و مقیاسی برای نشان دادن میزان پیشرفت در مسیر این هدف داشته باشید، به نتایج شگفت انگیزی خواهید رسید. وی همچنین تأکید کرده که البته یافتن یک هدف مشخص و مقیاس صحیح برای برآورد پیشرفت، سخت و دشوار است. زیرا اگر این موضوع ساده بود، همه افراد در نهایت به شخصیت های موفق تبدیل می شدند.

منبع : تابناک


[ شنبه 94/8/9 ] [ 10:20 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

تخصص در برنامه ریزی و بودجه - مشاوره اقتصادی و تهیه طرحهای توجیهی فنی مالی و اقتصادی - طراحی ساختار سازمانی
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 31
کل بازدیدها: 443422