سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوری - فریازان
 
قالب وبلاگ
نویسندگان

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند (ایسرو) اعلام کرد این کشور برای اولین بار در تاریخ تحقیقات خود یک سیاره جدید کوچک تر از زحل اما بسیار بزرگ تر از نپتون کشف کرده است. اندازه این سیاره شش برابر زمین است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه "تایمز او ایندیا" در روز شنبه، این سیاره جدید توسط یک تیم از دانشمندان هندی در لابراتوار تحقیقات فیزیک واقع در شهر احمد آباد کشف شد.
با توجه یافته های ایسرو ، این سیاره به دور یک ستاره شبیه به خورشید در حال چرخش است و تکمیل هر بار چرخش به دور این ستاره 19.5 روز طول می کشد.
این کشف از طریق اندازه گیری جرم سیاره با استفاده از طیف سنج بومی هند به نام " پاراس" انجام شده است. این اولین نوع طیف سنج در کشور هند است که می تواند جرم یک سیاره که در اطراف یک ستاره در حال چرخش است را اندازه گیری کند.
سازمان ایسرو ادعا می کنند که تعداد کمی از طیف سنج ها در جهان وجود دارند که می توانند چنین دقیق اندازه گیری کنند.
آبجیت چاکرا بورتی (Abhijit Chakraborty ) یک مقام سازمان ایسرو در شهر احمد آباد گفت: این سیاره، در فاصله 600 سال نوری از زمین فاصله دارد. این سیاره به نپتون نزدیک تر است و از زحل فاصله دارد.
دمای سطح این سیاره حدود 600 درجه سانتیگراد محاسبه شده است زیرا بسیار به ستاره نورانی خود نزدیک است. این دما احتمال وجود حیات در آن را منتفی می کند.
هند در سال 1969 میلادی با تشکیل سازمان تحقیقات هوا و فضا، برنامه بلند پروازانه خود را برای حضور و تسخیر فضا با ساخت ماهواره ملی آغاز کرد و در مدت پنج دهه به موفقیت های چشمگیری در این زمینه دست یافت.
این کشور هم اکنون به مدد سرمایه گذاری عظیم و توانمندی دانشمندان خود با ساخت و پرتاب ماهواره پس از روسیه ،آمریکا و اتحادیه اروپا در رده چهام جهان در بخش ماهواره های تجاری قرار گرفته است.
یکی از موفق ترین عملیات های این سازمان پرتاب ماهواره به سوی کره مریخ بود که این ماهواره با موفقیت وارد جو مریخ شد و توانست چندین عکس از این سیاره به زمین ارسال کند.

منبع:تابناک


[ یکشنبه 97/3/20 ] [ 9:20 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

تخصص در برنامه ریزی و بودجه - مشاوره اقتصادی و تهیه طرحهای توجیهی فنی مالی و اقتصادی - طراحی ساختار سازمانی
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 20
کل بازدیدها: 443441