سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوری - فریازان
 
قالب وبلاگ
نویسندگان

ماه کامل؛ باورها و خرافات

ماه  (یکشنبه 19 مرداد، دهم اوت) نه تنها از هر شب دیگر در سال 2014 بزرگتر به نظر می‌رسید بلکه در بیست سال گذشته هم ماه به این بزرگی در آسمان دیده نشده بود.

ماه یکشنبه در آسمان بریتانیا 14 درصد بزرگتر و 30 درصد درخشانتر از زمانی بود که در دورترین فاصله از زمین قرار دارد.

بیست و هشت روز پیش (شنبه 21 تیر، 12 ژوئیه) تصاویر ماه بزرگ (سوپرمون) در سایت‌ها و تلویزیونهای دنیا بعنوان بزرگترین اندازه ماه در سال 2014 منتشر شد اما ماه دیشب رکورد قبلی را شکست.

فاصله ماه در شب یکشنبه با زمین 1389 کیلومتر کمتر بود. متوسط فاصله ماه تا زمین 384 هزار و 400 کیلومتر است.

ماه وقتی در مدار خود به حضیض یا نزدیکترین فاصله‌اش با زمین می‌رسد اینقدر بزرگ به نظر می‌رسد. دلیل این بزرگی غیرعادی این است که ماه در بیست سال گذشته به این حد به زمین نزدیک نبوده است.


ماه بعنوان بزرگترین جرم آسمانی که از زمین دیده ‌می‌شود همواره بشر را مسحور خود کرده و باورهای زیادی در مورد تاثیر ماه بر زندگی و رفتار آدمی وجود دارد. اما کدامیک درست و کدام خرافه هستند؟


باروری

ماه قمری یا یک دور گردش ماه به دور زمین تقریبا 28 روز طول می‌کشد و عادت ماهانه زنان بطور متوسط هر 28 روز یکبار اتفاق می‌افتد، بنابراین تصور می‌شد بین باروری و ماه کامل ارتباطی وجود دارد که فعلا هیچ دلیل علمی در تایید آن در دست نیست.

در مورد در برخی آبزیان ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد چون تخم‌ریزی و زاد و ولد این موجودات به جزر و مد ممکن است ربط داشته باشد که محصول مستقیم تاثیر جاذبه ماه بر کره زمین است.


زایمان

این باوری قدیمی است که در زمان ماه کامل تعداد زایمان زیاد می‌شود. ماماهای باسابقه بخش‌های زایمان معمولا به این موضوع باور دارند و به آن اشاره می‌کنند اما تحقیقات علمی این موضوع را تایید نمی‌کند.


سلامت روانی

درمورد تاثیر ماه کامل بر رفتار افراد مبتلا به بیماری‌های روانی از دیرباز باورهای زیادی وجود داشته اما در این مورد هم شواهد علمی وجود ندارد.

در مورد تاثیر ماه کامل بر حمله صرع هم دلیل علمی وجود ندارد.



خشونت و جرم

با اینکه تحقیقاتی نشان داده‌اند رفتارهای خشن و مجرمانه در شب ماه کامل بیشتر می‌شوند، اما تحقیقات دیگری هم هستند هیچ رابطه‌ای در این مورد پیدا نکرده‌اند.

با این حال ممکن است در بعضی مناطق پلیس در شب‌های ماه کامل نیروی خود را تقویت کند.



خودکشی

این که خودکشی در شب‌های ماه‌ کامل بیشتر می‌شود باوری است قدیمی اما تحقیقات متعدد هیچ رابطه‌ای بین خودکشی و ماه کامل پیدا نکرده اند.

تحقیقات همچنین رابطه‌ای بین شمار مراجعات و بستری در بیمارستان، حوادث رانندگی، و سوء مصرف مواد مخدر با ماه کامل پیدا نکرده‌اند.



[ یکشنبه 93/7/13 ] [ 8:44 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]

سازمان بهداشت جهانی خواستار توقف تبلیغ سیگارهای برقی شد

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اثر سیگارهای برقی روی غیرسیگاری ها هنوز کاملا مشخص نشده


سازمان بهداشت جهانی، وابسته به سازمان ملل متحد بعنوان راهی برای توقف مصرف دخانیات، خواهان وضع مقرراتی برای توقف تبلیغات سیگارهای برقی شده است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین می‌خواهد مصرف سیگارهای برقی در محل‌های عمومی و داخل ساختمانها ممنوع شود و می‌گوید اثر دود و دم ناشی از آن روی غیرسیگاری ها هنوز کاملا مشخص نشده است.

دودی که از مصرف سیگارهای برقی در هوا پخش می‌شود، دارای نیکوتین است ولی بعضی دانشمندان می‎گویند احتمالا از دود سیگار معمولی کم‌زیان‌تر است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین گفته نگران این مسئله است که سهم شرکت‌های بزرگ دخانیات، که مصرف سیگارهای سنتی را تشویق می کنند، در بازار را افزایش یافته باشد.




سیگار برقی برای اولین بار در سال 2003 در چین تولید شد



این سازمان گفته بیش از 400 کارگاه مختلف برای تولید سیگارهای برقی وجود دارد.

چندی پیش 53 پژوهشگر و کارشناس بهداشت از کشورهای مختلف جهان در نامه‌ای به سازمان بهداشت جهانی از این سازمان خواسته‌ بودند از محسوب کردن سیگار برقی در رده دخانیات زیانبار مانند سیگارهای سنتی خودداری کند.

آنها سیگار برقی را از نوآوری‌های قرن بیست و یکم در زمینه بهداشت و سلامت شمرده و گفته بودند که ممکن است این سیگار جان صدها میلیون نفر را از مرگ در اثر مصرف دخانیان نجات دهد.

سال گذشته سازمان بهداشت جهانی در یک گزارش محرمانه سیگار برقی را به عنوان یک "تهدید بهداشتی" رده‌بندی کرده بود.

سیگار برقی برای اولین بار در سال 2003 در چین تولید شد اما در دو سال اخیر، مصرف آن افزایش یافته است. ارزش تولید جهانی این محصول در سال گذشته میلادی به مرز 3 میلیارد دلار رسید.


[ یکشنبه 93/7/13 ] [ 8:39 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]

لوزالمعده مصنوعی با قابلیت پمپاژ انسولین

محققان دانشگاه بوستون یک لوزالمعده مصنوعی طراحی کرده‌اند که با استفاده از تلفن همراه و دستگاه پمپ انسولین، بطور خودکار بر سطح قند خون نظارت کرده و دوز انسولین مورد نیاز را در بدن توزیع می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در دیابت نوع یک، بدن قادر به پردازش درست قند خون نبوده و به اشتباه سلول‌های تولید کننده هورمونهای انسولین و گلوکاگون - کنترل‌کننده قند خون – را نابود می‌کند.

سطوح بالای قند خون باعث از بین رفتن عروق، نابینایی، بیماری قلبی، سکته و نارسایی کلیه و سطوح پایین (قند خون) منجر به کما یا حتی مرگ فرد می‌شود؛ بیماران مبتلا به دیابت نوع یک باید بطور منظم سطح قند خون را اندازه‌گیری کرده و دوز مورد نیاز انسولین را تزریق کنند.

با هدف کمک به این دسته از بیماران، محققان دانشگاه بوستون از سال 2008 طراحی لوزالمعده مصنوعی را آغاز کردند؛ این سیستم متشکل از تلفن همراه هوشمندی است که به دستگاه نظارت بر گلوکز و دو پمپ انسولین متصل است.

آزمایش بالینی لوزالمعده مصنوعی بر روی 20 بیمار بزرگسال و 32 بیمار نوجوان بستری در بیمارستان مرکزی ماساچوست در بوستون مورد آزمایش قرار گرفت که با نتایج امیدوارکننده‌ای همراه بود.

پمپ انسولین متصل به دستگاه نظارت بر گلوگز زیر پوست شکم کاشته می‌شود و پمپ خارجی دوم مخصوص گلوکاگون در اندازه تلفن همراه با چسب روی شکم چسبانده و به تلفن همراه متصل می‌شود.

این سیستم بطور خودکار سطح قند خون را کنترل و دوز مورد نیاز انسولین و گلوکاگون را به دفعات مورد نیاز در بدن توزیع می‌کند؛ از این طریق از افت یا افزایش سطح قند خون و در نتیجه آسیب دیدن بدن پیشگیری می‌شود.

گام بعدی که از هفته جاری آغاز شده است، آزمایش عملکرد این سیستم بر روی 10 بیمار خارج از بیمارستان است؛ ‌بیماران فعالیت روزمره را انجام داده و اطلاعات سطح قند خون آنها از راه دور برای تیم پزشکی ارسال می‌شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل، کمک‌های اولیه ارائه شود.


[ یکشنبه 93/7/13 ] [ 8:36 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]

تا سال 2021، «خودروهایی که با هم سخن می‌گویند»

گروهی از شرکت‌های خودروسازی، از جمله خودروسازان بزرگ جهان، به طرحی پژوهشی پیوسته‌اند که هدف آن ارائه نوعی «سامانه ارتباط میان خودرو» است؛ سامانه‌ای که با ارتباط بی‌سیم میان وسایط نقلیه به روان‌سازی ترافیک شهرها کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دانشگاه میشیگان  به تازگی اعلام کرده است که مرکز تحول حمل و نقل آن دانشگاه در طراحی و ارائه فناوری یاد شده خواهد کوشید که خودروها با یکدیگر و با تأسیسات اطراف خود از قبیل چراغ‌های راهنما «سخن بگویند»، روندی که در نهایت به روان‌سازی ترافیک و بازشدن گره‌های ترافیکی خواهد انجامید.

این برنامه از جمله استفاده فزاینده از فناوری‌های جدید هدایت خودرو را در دستور کار دار؛ قابلیت‌هایی که برای نمونه سامانه تثبیت‌کننده سرعت خودرو (کروز کنترل) و سفر در حالت رانندگی توقف-و-حرکت را شامل خواهد شد.

دست‌اندرکاران این طرح می‌گویند امیدوار هستند که سامانه فعال خودرو‌های مرتبط و خودکار تا سال 2021 در ایالت میشیگان آمریکا راه‌اندازی شود.

چندین شرکت خودروسازی توافق کرده‌اند که هرکدام در طول سه سال مبلغ یک میلیون دلار برای راه‌اندازی سامانه فوق پرداخت کنند. از جمله شرکت‌های فوق می‌توان به «جنرال موتورز»، «فورد»، «تویوتا»، «هوندا» و «نیسان موتور» اشاره کرد. سخنگوی این طرح گفته‌ که تا سال 2021 مبلغ 100 میلیون دلار برای این پروژه جمع خواهد شد.

از دیگر نام‌های مطرح در پروژه یاد شده شرکت «دلفی»، شرکت مخابراتی «ورایزون» و «زیراکس»، غول صنعت چاپ، هستند.

در سال 2012 میلادی، مقام‌های رسمی وزارت ترابری آمریکا و دانشگاه میشیگان طرحی را آغاز کردند که طی آن حدود 3000 دستگاه خودرو، کامیون و اتوبوس به دستگا‌ه‌های بی‌سیم مجهز شدند. هدف آن طرح «ثبت سرعت و مکان دیگر خودروها و هشدار به راننده‌ها درباره راهبندان‌ها یا تغییرات چراغ راهنما» اعلام شده بود.

مرکز تحول حمل و نقل دانشگاه میشیگان قصد دارد در فاز نخست پروژه فوق، تا 9000 دستگاه خودرو در «ان آربور» را در برنامه ارتباط «خودرو به خودرو» و «خودرو به تأسیسات» پوشش دهد.


[ یکشنبه 93/7/13 ] [ 8:34 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]

کشف مولکولی ارگانیک و پیچیده در فضا

دانشمندان موفق به کشف ترکیب شیمیایی پشتیبان حیات در اعماق کهکشان شده‌اند.

براساس گزارش BBC، ایزو‌پروپیل سیانید در ابر مولد ستاره‌ای در فاصله 27 هزار سال نوری از زمین کشف شده‌است. ساختار کربنی این ترکیب به مولکول‌های ارگانیک پیچیده پشتیبان حیات شباهت زیادی دارد.

این کشف نشان می‌دهد احتمال پراکنده بودن سنگ‌بناهای حیات در سرتاسر کهکشان بسیار بالا است. تاکنون مولکول‌های ارگانیک مختلفی در میان فضای میان ستاره‌ای کشف شده‌است،‌اما ترکیب جدید اولین نمونه‌ای است که از ساختار کربن منشعب برخوردار است.

ساختار شاخه‌ای این ترکیب از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نشان می‌دهد فضای میان‌ستاره‌ای می‌تواند منشا مولکول‌های شاخه‌ای بیشتری از قبیل آمینو‌اسید‌ها باشد، مولکول‌هایی که برای تشکیل حیات ضروری هستند.

محققان موسسه ماکس‌پلانک می‌گویند آمینو‌اسید‌ها روی زمین سنگ‌بناهای سازنده پروتئین هستند و پروتئین کلیدی‌ترین بخش تشکیل حیات است. اکنون این پرسش مطرح است که آیای حیات در نقطه‌ای دیگر از کهکشان نیز وجود دارد؟

همزمان با متولد شدن ستاره‌ها در توده‌ای ابری دانه‌های میکروسکوپی غبارهای موجود در ابر حرارت می‌بینند و واکنش‌های شیمیایی ایجاد شده در سطح دانه‌های غبار امکان شکل‌گیری مولکول‌های پیچیده‌ای مانند ایزو‌پروپیل سیانید را به‌وجود خواهد‌آورد.

این مولکول‌ها تشعشعاتی از خود منتشر می‌کنند که توسط 20 تلسکوپ 12 متری در شیلی رصد شده‌اند. دانشمندان در تلاشند با کمک این تلسکوپ‌ها مولکول‌های ارگانیک پیچیده جدید‌تری را در بستر میان‌ستاره‌ای کشف کنند.

پیش از این دو مولکول وینیل الکل و اتیل فورمات، مواد شیمیایی که در تمشک ایجاد طعم و بو می‌کنند، در این ابر کشف شده‌بود.اما مولکول جدید بزرگترین و پیچیده‌ترین مولکول ارگانیکی است که تاکنون کشف شده‌است، و تنها مولکولی که از ساختار شاخه‌ای کربنی مشابه آمینواسید‌ها برخوردار است. به گفته محققان اگر آمینو‌اسید‌ها در سرتاسر کهکشان پراکنده باشند، حیات نیز ممکن است به وفور در جهان یافت شود.


[ یکشنبه 93/7/13 ] [ 8:31 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

تخصص در برنامه ریزی و بودجه - مشاوره اقتصادی و تهیه طرحهای توجیهی فنی مالی و اقتصادی - طراحی ساختار سازمانی
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 53
بازدید دیروز: 62
کل بازدیدها: 445350