سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوری - فریازان
 
قالب وبلاگ
نویسندگان

عکسی که چهره ایدز را دگرگون کرد

مجله لایف در نوامبر 1999 عکسی از یک مرد جوان دچار ایدز به نام دیوید کیربی منتشر کرد که بدنش به علت بیماری تحلیل رفته و نگاهش گویی به چیزی در ماورای این جهان دوخته شده بود- و اعضای گریان خانواده‌اش شاهد لحظات احتضارش بودند.

 این عکس که بوسیله یک دانشجوی روزنامه‌نگاری به نام ترسا فرر گرفته شده بود، به سرعت به یکی از تاثیرگذارترین تصاویر از همه‌گیری HIV/ایدز بدل شد که اکنون میلیون‌ها نفر را در جهان (بدون اینکه بسیاری‌ها از آنها بدانند) گرفتار خود کرده است.


[ چهارشنبه 91/9/29 ] [ 7:51 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]

در ایران باستان برای دی ماه چهار جشن وجود داشت که شامل روزهای اول، هشتم، پانزدهم و بیست و سوم این ماه بود. اما امروزه ایرانیان تنها نخستین روز دی ماه، یعنی طولانی ترین شب اول زمستان را که آخرین شب پاییز، پایان قوس و آغاز جدی است- جشن می‌گیرند.

پیشینیان بر این باور بودند که در این شب فرشته بدی‌ها (اهریمن) با فرشته خوبی‌ها (امشاسپندان) به جنگ می‌پردازد و در این نبرد طولانی فرشته خوبی‌ها اهریمن را شکست می‌دهد و صبح، پس از زاده شدن دوباره خورشید (پیروزی روشنایی بر تاریکی) آغاز می‌شود.
 
اما شب یلدا فقط دور هم‌نشینی و مرور خاطره‌ها نیست، علاوه بر آداب و رسوم فوق شامل رسوم تغذیه‌ای خاص خود نیز است.
 
انتخاب مواد غذایی خاصی از بین سایر مواد غذایی و تأکید برقرار دادن این مواد غذایی بر سر سفره شب یلدا نه تنها یک رسم، بلکه نکات تغذیه ای خاصی را دنبال می‌کند که در اینجا به این نکات می‌پردازیم:
 
*هندوانه؛ یکی از ارکان سفره شب یلدا، میوه هندوانه است که همیشه به شیوه‌های جذابی تزیین می‌شود، اما چرا هندوانه؟
 
هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است. باور بر این است، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین های A و B و C می‌باشد مطابقت دارد.
 
*ارزش تغذیه‌ای هندوانه: 90 درصد بافت هندوانه از آب تشکیل شده است، در نتیجه برای رفع عطش بسیار مفید است. به علت فراوانی آب در این محصول، برای جلوگیری و دفع سنگ کلیه، خوردن آن بسیار توصیه شده است. هندوانه منبع غنی از بتاکاروتن و لیکوپن است که این مواد از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند و همانطور که اثبات شده است آنتی اکسیدانها ترکیباتی هستند که از بروز سرطان‌ها در انسان جلوگیری می‌کنند، پس این باور که با خوردن هندوانه بیماری کمتر به سراغ ما می آید در وجود این آنتی‌اکسیدانها نهفته است.
 
هندوانه از بروز آسیب‌های پوستی در اثر نور جلوگیری می‌کند. موجب دفع بیشتر و سریع مواد زاید از بدن می‌شود و به شادابی و طراوت پوست می‌انجامد. درصد کمی قند دارد و میزان کالری آن بسیار پایین است، اما نکته مهم در این جاست که همیشه هندوانه را به عنوان میان وعده مصرف کنید، نه به همراه غذا زیرا در هضم و جذب اختلال ایجاد می‌کند.
 
 

*انار؛ این میوه در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است. انار میوه‌ای است که از قدیم از آن به عنوان میوه‌ای خون ساز یاد می‌شد. به افرادی که رنگی مهتابی و از نظر جثه رنجور بودند، توصیه می‌شد که آب انار بنوشند.
 
امروزه اثبات شده انار سرشار از ویتامین ث است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و تصفیه کننده خون و سرشار از آهن است، در نتیجه موجب افزایش انرژی و خون سازی در بدن فرد می‌شود و تصفیه خون مانند زندگی یا زایش دوباره انسان است، به همین علت انار را نماد زایش و شادی می‌دانند.
 
*آجیل؛ آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق و در بعضی مناطق کشور از میوه های خشک نیز به عنوان آجیل شب یلدا استفاده می‌شود. آجیل به عنوان سالم‌ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالاست که در درمان یبوست، چاقی، انواع سرطان‌ها از جمله سرطان معده و روده بسیار مؤثر است.
 
آجیل دارای انواع ویتامین‌های گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیم، ویتامین A و پروتئین است که وجود این مواد در بدن موجب افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از ریزش مو و چین و چروک پوست، درمان افسردگی، افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می‌شود.
 
اما باید توجه کرد با اینکه چربی موجود در آجیل از نوع مضر نیست، اما دارای کالری بالایی است و برای جلوگیری از افزایش وزن در خوردن آن باید اعتدال رعایت شود.
 
*در آخر، بیان این نکته نیز بسیار مهم است که دور هم بودن در شب یلدا و انجام صله رحم، موجب افزایش صمیمیت و محبت در نزد اعضای خانواده، رفع کدورتها و در نتیجه ایجاد یک حس و حال مثبت در مغز و روح انسان می‌شود، پس شب یلدا تنها طولانی‌ترین شب سال نخواهد بود بلکه می‌توان از آن به عنوان یک شب با خواص روحی و تغذیه‌ای فراوان نام ببریم


[ دوشنبه 91/9/27 ] [ 4:43 عصر ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]


[ پنج شنبه 91/9/16 ] [ 7:47 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]


[ پنج شنبه 91/9/16 ] [ 7:43 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]

دسته زنجیرزن در ایام محرم در دوره قاجار 

 


مراسم تعزیه در بازار لباس فروشان تهران در سال 1264 
مراسم تعزیه خوانی محرم در بازار لباس فروشان تهران«عکس: موزه ملی انسان شناسی هلند»-1264 شمسی، 1890 میلادی


 

برترین دانشمندان جهان در یک عکس
تصویری که در زیر مشاهده می کنید در سال 1927 و در محل برگزاری کنفرانس سلوی (انستیتو بین‌المللی فیزیک و شیمی) در بروکسل، پایتخت بلژیک گرفته شده است. از جمله چهره های سرشناس حاضر در این عکس می توان به آلبرت اینشتین، نیلز بور، ماری کوری، اروین شرودینگر، ولفگانگ پاولی، ورنر هایزنبرگ و پل دیراک اشاره کرد. بیشتر از نیمی از حاضرین در این عکس، موفق به کسب جایزه ی نوبل شیمی یا فیزیک شده اند و در بین آنها ماری کوری دو بار موفق به دریافت این جایزه شد، هم در فیزیک و هم در شیمی. او تنها کسی است که موفق به کسب چنین افتخاری شده است.


[ یکشنبه 91/9/12 ] [ 7:43 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]

شش کلید برای داشتن یک زندگی مشترک شیرین

زندگی زناشویی شما شیرین است یا شور و یا خدای نکرده تلخ؟ اما هر چه که هست می خواهیم چند نکته به زوج‌ها یادآوری می‌کنیم که شاید بین روزمرگی‌‌های زندگی، یادشان رفته باشد؛

 

1: سعی نکنید یکدیگر را تغییر دهید
 
یکی از نکاتی که متخصصان برای داشتن یک زندگی مشترک خوب پیشنهاد می‌دهند این است که زوج‌ها یکدیگر را همانطور که هستند بپذیرند و سعی کنند با شناختن تفاوت یکدیگر، به آنها احترام بگذارند و نخواهند که همسرشان عینا مثل خودشان شود.
 
2: در کارهایتان عشق را وارد کنید
 
درست است که انجام دادن کارهایی مثل تمیز کردن خانه، مرتب کردن انباری، شستن ظرف‌ها و ... کارهایی است که می‌تواند تکراری و خسته‌کننده باشد ولی اگر در انجام دادن این کارها به یکدیگر کمک کنید و به همین کارهای به ظاهر تکراری به چشم انجام وظیفه نگاه نکنید و به یاد علاقه‌ای که به یاد همسر و فرزندتان دارید بیفتید، می‌بینید که آن کارها چقدر بهتر و حتی سریعتر انجام خواهند گرفت.
 
3: جملات عاشقانه را فراموش نکنید
 
با گذشت زمان زوج‌ها انقدر درگیر زندگی روزانه خود می‌شوند که دیگر یادشان می‌رود علاقه‌شان را به همسرشان ابراز کنند. این مساله در حالی است که همین قضیه به ظاهر کوچک می‌تواند به استحکام زندگی‌شان کمک کند و نشان دهد آنها مثل روز اول مشتاق زندگی کردن با هم هستند.
 
4: سفر بروید
 
زندگی روزمره با این همه مشکلاتی که دارد شاید دیگر وقتی برای آرامش باقی نگذارد بنابراین چه چیزی بهتر از این که هر از گاهی از تعطیلات استفاده کنید یا حتی مرخصی گرفته و با همسرتان به جایی دور از شهر بروید تا هم استراحت کنید و هم با ایجاد لحظات خوشایند، زندگی مشترکتان را شیرین‌تر کنید و نگذارید در بین کارهای تکراری و وظایف شغلی و خانوادگی هر روز، برای یکدیگر عادی شوید.
 
5: طرف دشمن را نگیرید
 
در بعضی بگومگوها اتفاق می‌افتد که شخصی از همسر شما انتقاد می‌کند و بعد می‌خواهد شما را هم وارد ماجرا کند، این جا نقطه‌ای است که باید خیلی مواظب باشید چون ممکن است با حرف‌های او موافق باشید و شما هم وارد تیم حریف شده و همسرتان را به باد انتقاد بگیرید. درست همینجاست که واکنش درست شما می‌تواند همسرتان را نسبت به شما دلگرم یا دلسرد کند. حتی اگر با انتقادی که به او وارد شده موافق هستید، بهتر است خودتان به طور جداگانه آن را با او مطرح کنید نه در میان جمع و با حضور دیگران.
 
6: زیاد هم راحت نباشید!
 
درست است که اصل یک زندگی مشترک بر راحتی و آسایش است، اما نباید زیاد هم احساس راحتی کنید به طوری که باعث دلزدگی همسرتان از شما شود. نوع پوششتان در خانه، نوع رفتار کردنتان وقتی در خانه هستید و با همسر و دوستان صمیمی، نحوه صحبت کردن و ... از مواردی است که باید مواظب بود در عین حال که رسمی نباشد، بی‌ادبی نسبت به دیگران تلقی نشود و آنها بدانند که حضورشان برای شما همراه با احترام است.


[ یکشنبه 91/8/28 ] [ 8:13 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]

نهمین کنفرانس مدیریت استراتژیک

سلام دوستان

نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک در سالن همایشهای رازی در روزهای سه شنبه مورخ 23 /8/91 و چهار شنبه 24/8/91 با حضور بزرگانی چون پرفسور run meyer از هلند پرفسور نجاتی گیلانی - پرفسور کورش معتمدی دکتر سعید خزایی- دکتر رشنوادی - دکتر اعرابی - دکتر تقوی دکتر حاجی یخچالی - دکتر رضایی - دکتر مهدوی - دکتر لشکربلوکی - دکتر درویش - دکتر تقی زاده هرات -= دکتر شیخ الاسلامی - دکتر رحمانداد استاد دانشگاه ویرجینیا - دکتر اکبری -دکتر johanna meijer- wolfbauer- دکتر فرضی پور و سایر صاحب نظران در این رشته برگزار گردید که اینجانب نیز به عنوان عضو کمیته استراتژیک و معاون برنامه ریزی یکی از بزرگترین شرکتهای کشور در این کنفرانس افتخار حضور داشته و مطالب زیادی یاد گرفتم علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مقالات ارائه شده به آدرس www.strategicmanagment.ir مراجعه فرمایند.

پرفسور ران میر

نهمین کنفرانس مدیریت استراتژیک

پرفسور نجاتی گیلانی


[ شنبه 91/8/27 ] [ 7:55 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]

تست هوش جالب برای افراد باهوش

اگر دلتون میخواد که ضریب هوشی خودتونو بسنجید , به سوالاتی که در ادامه ی این مطلب وجود دارد را پاسخ دهید و خودتونو بسنجید , توجه داشته باشید که باید بدون مکث جواب بدید !
 
 


 


 
 
1) یک فروند هواپیما در مرز آمریکا و کانادا سقوط می‌کند. بازماندگان از سقوط را در کجا دفن می‌کنند؟
 
کانادا – آمریکا – هیچ‌کدام
 
2) یک خروس در بام خانه‌ای که شیب دوطرفه دارد، تخم می‌گذارد. این تخم از کدام طرف می‌افتد؟
 
شمال – جنوب – هیچ‌کدام
 
3) خانمی‌عاشق رنگ قرمز است و تمام وسایل‌ او به رنگ قرمز است. او در آپارتمانی یک طبقه که قرمزرنگ است، زندگی می‌کند. صندلی و میز او قرمزرنگ است.تمام دیوارها و سقف آپارتمان قرمزرنگ هستند. کفپوش آپارتمان و فرش‌ها نیز قرمزرنگ هستند.تلویزیون هم قرمز رنگ است. سریع پاسخ دهید که پله‌های آپارتمان چه رنگی هستند؟
 
قرمز – آبی – هیچ‌کدام
 
4) پدر و پسری را که در حادثه رانندگی مجروح شده بودند، به بیمارستان می‌برند. پدر در راه بیمارستان فوت می‌کند ولی پسر را به اتاق عمل می‌برند. پس از مدتی دکتر می‌گوید من نمی‌توانم این شخص را عمل کنم، به علت اینکه او پسر من است. آیا به نظر شما این داستان می‌تواند صحت داشته باشد؟
 
آری – خیر – هیچ‌کدام
 
5 ) اگر چهار تخم‌مرغ، آرد، وانیل، شکر، نمک و بیکینگ پودر را با همدیگر مخلوط کنید، آیا کیک خواهید داشت؟
 
آری – خیر – هیچ‌کدام
 
6) آیا می‌توانید از منزلتان بالاتر پرش کنید؟
 
آری – خیر – هیچ‌کدام
 
7) یک کیلوگرم آهن چند گرم سنگین‌تر از یک کیلو گرم پنبه است؟
 
1گرم – 100گرم – هیچ‌کدام
 
8 ) مردی به طرف یک پلیس که در حال جریمه کردن اتومبیل بود، می‌رود و التماس می‌کند که پلیس جریمه نکند ولی آقای پلیس قبول نمی‌کند. به پلیس نه یک بار بلکه هشت بار بد دهنی می‌کند. جواب دهید که این مرد چند بار جریمه خواهد شد؟
 
1 بار – 8 بار – هیچ‌کدام
 
9 ) اگر تمام رنگ‌ها را با هم مخلوط کنید، آیا رنگین کمان خواهیم داشت؟
 
آری – خیر – هیچ‌کدام
 
10) گرگی به بالای کوه می‌رود تا غرش شبانه‌اش را آغاز کند.چه مدت طول می‌کشد تا به بالای کوه برسد؟
 
دو‌شب – پنج‌شب – هیچ‌کدام
 
11) اگر به‌طور اتفاقی وارد کودکستان دوران کودکی‌تان شوید، آیا قادر به خواندن نوشتن و انجام جدول ضرب خواهید بود؟
 
آری – خیر – هیچ‌کدام
 
12) آیا امکان دارد یک نفر سریع‌تر از رودخانه می‌سی‌سی‌پی شنا کند؟
 
آری – خیر – هیچ‌کدام
 
13) آقای بیل اسمیت و خانم ژانت اسمیت از هم طلاق می‌گیرند. پس از مدتی خانم ژانت اسم اولیه خود را پس می‌گیرد.با این حال، پس از پنج سال با اینکه هنوز از آقای بیل اسمیت طلاق گرفته است، دوباره خانم ژانت اسمیت می‌شود. آیا این قضیه امکان‌پذیر است؟
 
آری – خیر – هیچ‌کدام
 
14) آقای جیم کوک مشکوک به قتل است ولی وقتی که پلیس از او سوال می‌کند که در موقع قتل کجا بوده است، آقای جیم می‌گوید در خانه مشغول تماشای سریال مورد علاقه‌ام بوده‌ام. حتی جزئیات سریال را برای پلیس شرح می‌دهد. آیا این موضوع ثابت می‌کندکه آقای جیم بی‌گناه است؟
 
آری – خیر – هیچ‌کدام
 
15) یک شترمرغ تصمیم می‌گیرد که به وطنش بازگردد.چه موقع برای پرواز او به جنوب مناسب است؟
 
بهار – پاییز – هیچ‌کدام
 
16) جمله بعدی صحت دارد.جمله قبلی غلط است.آیا این قضیه منطقی است؟
 
آری – خیر – هیچ‌کدام
 
17) آیا امکان دارد که یک اختراع قدیمی‌قادر باشد که پشت دیوار را به ما نشان دهد؟
 
آری – خیر – هیچ‌کدام
 
18) اگر بخواهید یک نامه به دوست‌تان بنویسید، ترجیح می‌دهید با شکم پر یا با شکم خالی بنویسید؟
 
پر – خالی – هیچ‌کدام
 
*
 
*
 
*
 
*
 
*
 
*
 
? پاسخنامه
 
1) هیچ کدام. بازماندگان که زنده هستند نیازی به دفن کردن ندارند.
 
2) هیچ کدام.خروس که تخم نمی‌گذارد!
 
3)هیچ کدام.آپارتمان یک طبقه که راه پله ندارد!
 
4) آری. اگر این سوال را نتوانستید جواب دهید، وای بر شما.دکتر یک خانم جراح است یعنی این شخص مادر پسر است!
 
5) خیر، شما پیش از اینکه کیک داشته باشید باید آن را بپزید !
 
6) آری،.بپرید و ببینید که خانه شما چقدر می‌پرد!
 
7) هیچ کدام. یک کیلوگرم آهن با یک کیلوگرم پنبه به طور دقیق برابر هستند.
 
8) هیچ کدام. خودرو به آن مرد تعلق ندارد.
 
9) خیر.رنگ خاکستری خواهید داشت.
 
10) هیچ‌کدام. گرگ پیشتر بالای کوه است.
 
11) آری، شما فقط از کودکستان دیدن می‌کنید و با همین شرایطی که الان دارید فقط وارد کودکستان شده‌اید.
 
12) آری، چون که رودخانه‌ها که قادر به شنا کردن نیستند!
 
13) آری ژانت با یک آقای دیگر که فامیل‌اش اسمیت بوده، ازدواج کرده است.
 
14) خیر.چون که ممکن است این سریال تکراری باشد و او پیشتر این سریال را دیده باشد.
 
15) هیچ کدام.شتر مرغ که قادر به پرواز نیست.
 
16) هیچ کدام. چون که جملات متضاد هم هستند.
 
17) آری.پنجره یک اختراع قدیمی‌است که به وسیله آن می‌توان پشت دیوار را مشاهده کرد!
 
18) هیچ کدام.بهتر است که یک نامه عاشقانه را با قلم و کاغذ بنویسید و با شکم نمی‌توان نامه نوشت!
 
? تفسیر آزمون
 
? اگر تعداد جواب‌های صحیح شما بین صفر تا 5 بود، معنایش این است که شما به طرز وحشتناکی به جزئیات بی‌توجهید. حواستان کجاست؟
 
? اگر تعداد جواب‌های درست بین 6 تا 10 بود، نسبتاً بد نیست، اگرچه این نشان می‌دهد که چندان به جزییات توجه نمی‌کنید. شاید دارید به مسایلی توجه می‌کنید که بقیه به آنها توجه نمی‌کنند. خدا کند این‌طور باشد!
 
? اگر تعداد جواب‌های درست شما بین 11 تا 15 بود، بسیار خوب است. شما خوب به جزییات توجه می‌کنید. خدا خیرتان بدهد!
 
? اگر تعداد جواب‌های صحیح شما بین 16 تا 18 بود، یعنی شما یک پا شرلوک هولمز هستید. احسنت!
 
برای آنها که ادعا می کنند خیلی باهوشند بفرستید!!!


[ دوشنبه 91/8/22 ] [ 8:17 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]

همه تغییرات مغز در هنگام عاشق شدن

پزشکان با استفاده از فناوری اسکن مغز تصاویر باورنکردنی از رخدادهای مغز هنگام عاشق شدن ارائه کردند تا مشخص شود که چرا افرادی که عاشق می شوند گاهی غیر منطقی و حتی مضحک می شوند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، پزشکان با انجام اسکنهای مغزی متوجه تغییرات شیمیایی شده اند که در زمان عاشق شدن افراد در بخشهای مختلف مغز رخ می دهد و مهم تر از همه در چنین شرایطی برخی از بخشهای مختلف مغزی خاموش می شوند.

از سوی دیگر این اسکنهای مغزی نشان داده است که عاشق شدن به گونه ای می تواند انسانها را عصبی و ناپایدار کند.

پزشکان و متخصصان این تحقیق ابراز امیدواری کردند که این تحقیقات روزی نشان می دهد که چرا تعدادی از ما در مواردی که به احساسات و عاطفه مربوط می شود پا را از حد فراتر می گذاریم.

بخشی از مغز که از آن با عنوان " لوب پیشانی یا قدامی " یاد می شود و برای قضاوت کردن حائز اهمیت است هنگام عاشق شدن از کار می افتد. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) قطع این فعالیت را تنها زمانی که فرد عاشق بوده نشان می دهد. این امر موجب شده که فرد از تمام انتقادها و یا تردیدها نسبت به کسی که دوست دارد، چشم پوشی کند.

سمیر ذکی استاد زیبایی شناسی - عصبی در دانشگاه کالج لندن اظهار داشت: وقتی به کسی که دوستش دارید نگاه می کنید، بخشهایی از مغزتان فعال می شوند، اما یک بخش بزرگ در مغز که نقش قضاوت را برعهده دارد از کار افتاده و غیر فعال می شود.

وی اعتقاد دارد که مغز ممکن است برای اهداف زیست شناختی عالی تر چنین واکنشی نشان دهد. افرادی که عاشق هستند هنوز هم می توانند در زندگی خود تصمیمهای مهم اتخاذ کنند برای مثال درباره یک تجارت مهم یا موضوعات غیر احساسی تصمیم گیری کنند و این نوع سلامت عقلی ممکن است شرایطی را ایجاد کند که دوستانشان برای متقاعد کردن آنها در ترک این احساس در روابط غیرعاقلانه با چالش رو به رو شوند.


 


اسکنهای مغزی همچنین نشان می دهد که بخشهایی از مغز که احساس را کنترل می کنند و بخش دیگری که درگیر احساسات منفی است نیز غیر فعال می شود به همین دلیل افرادی که عاشق هستند با رضایت کامل زندگی می کنند و همواره احساس شادی کرده و زمانی که عاشق هستند از این که اتفاق بدی رخ دهد هیچ واهمه ای ندارد.

مطالعات نشان می دهد که دوپامین شیمی مغز هنگامی که فرد عاشق است در سطح بالاتری قرار دارد. دوپامین کلید تجارب لذت و درد است که با لذت، اعتقاد و رضایت ارتباط دارد و ممکن است یک تغییر ناگهانی در سطح این ماده شیمیایی موجب شود که دست کشیدن از عشق دشوار شود.

آزمایشها نشان می دهد که استفاده از داروهای شبه افیونی چون کوکائین در افزایش سطح دوپامین مغز تأثیری مشابه عاشق شدن دارد.

یکی از عوارض جانبی افزایش دوپامین کاهش یک ماده شیمیایی دیگر به نام سروتونین است، هورمون کلیدی که حالات و اشتهای ما را تنظیم می کند.

کاهش سطح سروتونین در افرادی که دچار اختلال وسواس فکری عملی هستند نیز توضیح دهنده این است که چرا عشق می تواند ما را مضطرب و عصبی کند.

در رابطه با تغییرات شیمیایی در زمان عاشق شدن تغییرات مرتبط با آدرنالین بارزترین تغییر است. این هورمون علتی برای سرعت ضربان قلب، عرق کردن کف دست، خشک شدن دهان هنگام دیدن کسی است که دوستش داریم.

همین هورمون در زمانی که ما وحشت زده می شویم نیز ترشح می شود.

روانشناسان هنوز تلاش می کنند به درک این مسئله برسند که چرا یک فرد به طور مخاطره آمیزی نگران شده و همه چیز خود را به خاطر عشق به خطر می اندازد.


[ دوشنبه 91/8/22 ] [ 8:2 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]

شگفتیهای خلقت مورچه

 بنا بر نص صریح آیه 19 سوره نمل، وقتی حضرت سلیمان (ع) و همراهانش به وادی مورچگان وارد می شوند، مورچه ای می گوید: " ای مورچگان به لانه های خود داخل شوید که سلیمان و سپاهیانش شما را در هم نشکنند، در حالیکه( به عمل خود) آگاه نیستند."

  با خواندن این آیه سوالاتی در اذهان ایجاد می گردد که مورچه با چه وسیله ای صحبت می کند؟ اصلاً تشکیلات مورچه ها از چه قرار است؟ و با پاسخ به این سوالات است که رازی از رازهای آفرینش فاش
می شود
.

 در دنیا هزاران نوع مورچه زندگی می کند ، که عاداتشان مانند انسانها با یکدیگر تفاوت بسیار دارد، به همین جهت مکالمه و نوع زبان آنها نیز با یکدیگر متفاوت است . برای فهم بیشتر اختلافات در آنان، به پاره ای از انواع مورچه ها اشاره می نماییم.

 مورچه های کشاورز

 نوعی مورچه به نام مورچه سائو، برگها را در انبارهای زیر زمینی خود جمع می کنند و از فضولات کرمینه مخصوصی، آنها را کود می دهند، در نتیجه نوعی قارچ بر این برگها می روید که مورچه ها آن را می خورند . بشر به تازگی پی برده است قارچ ها در تاریکی بهتر می رویند، اما مورچه ها این سر طبیعت را هزاران سال است که می دانند.

 مورچه های برده دار

 مورچه هایی هستند که از خود غلام دارند و مورچه های ناتوان تر از خود را به بندگی می گیرند . به این منظور پیله مورچه های دیگر را می دزدند و می پرورانند ، هنگامی که این پیله ها مورچه شدند، برای آنها کار می کنند و از آنها فرمان می برند.

 این غلامداری در برخی از مورچه ها به جایی رسیده که اگر غلامی در کار نباشد، مورچه های کارفرما حتی غذای خود را نیز نمی تواند به دست آورند.

 مورچه های دامدار

 یک نوع شته از برگ درختان، نوعی عسل می سازد که مطبوع طبع مورچه ها است. مورچه ها این شته ها را اسیر کرده و به لانه های خود می برند، برای آنها برگ و آذوقه تهیه می کنند و مانند چوپانی که از گوسفند مراقبت می کند، از این شته ها مواظبت می نمایند، تا از عصاره و شیره ای که می سازند ، استفاده کنند.

  مورچه های گوشتخوار

 در میان مورچگان از همه هراس انگیزتر مورچه لشکری است، که در مناطق گرمسیر زندگی می کند و تنها گوشت می خورند . این مورچگان چون لشکرمی کشند، ستونی به پهنای چندین سانتی متر ودرازای صدها مترپدید می آورند. دراین ستون مورچه های کارگر پیله ها را حمل می کنند و سربازان در پیش و پس لشکر در حرکتند.

 در میان سپاه آنها، مورچه های درشت تری دیده می شود، که افسران سپاه محسوب می شوند. هنگامی که این ستون به حرکت درآید، هیچ چیز جز آب یا آتش قادر نیست از حرکت آنها پیشگیری نماید. گاهی که آب

 سیل آسا نباشد، مورچه ها به هم چسبیده ، خود را به صورت طنابی درآورده و برآب رها می کنند و به این ترتیب پلی بر روی آب می سازند، تا سایر مورچه ها از روی آب بگذرند. ولیکن مورچه هایی که خود، پل را تشکیل می دهند، در آب غرق می شوند و این نوعی از فداکاری آنها برای هم نوع خویش محسوب می گردد.

وسیله نطق مورچه

 شرط حتمی سخن گفتن و فهماندن مقصود، زبان نیست. بلکه هر وسیله ای که برای تفهیم مقاصد به کار رود ، به منزله زبان است و مکالمه هم به هر نحوی که باشد، نطق نامیده می شود. حیوانات با ژست های مخصوص، حرکات خاص و یا با صدا و نطق، مکالمه می کنند و به طرف مقابل مقصود خود را می فهمانند.از مورچه ها، کسی با گوش خود صدایی نشنیده، ولی مکالمه آنها را، که ظاهراً با شاخک های خود انجام می دهند،
کم و بیش دیده شده است
.

 مورچه ها در مسیر حرکت خود وقتی به هم می رسند ، توقف کوتاهی می کنند ، شاخک های خود را تکان داده و با پخش امواج یا احتمالاً صدایی که برای ما مفهوم نیست با هم صحبت می کنند . در این موضوع جای هیچ شبه ای نیست. وقتی طعمه ای نسبتاً سنگین در برابر مورچه ای که در تلاش کسب روزی است 
قرار بگیرد ، این مورچه برای حمل آن کوشش خود را خواهد کرد، وقتی کاملاً مطمئن شود که از نقل آن به لانه عاجز است، طعمه را واگذاشته و به لانه خود مراجعه می کند. طولی نمی کشد که چند مورچه به دنبال هم به راه افتاده، تا به محل طعمه آمده و با کمک یکدیگر آن را به لانه حمل می کنند. این مورچه ، همنوعان خود را چگونه از وجود طعمه در محل معین آگاه کرده است؟ اما به هر وسیله که بوده، مقصود خود را به همجنسان خویش فهمانده است؟

 در لانه مورچه ها اتفاقات عجیب و غریبی می افتد. از جمله تقاضای مورچه گرسنه از مورچه سیر است. به این شرح که: مورچگان به عده ای از همنوعان خود به اندازه ای شهد می خورانند که حکم خمره مربا را پیدا می کنند و این مورچه ها در محلی آویزان می شوند، تا در موقع نیاز به مورچه های نیازمند شهد تحویل دهند. هر گاه مورچه ای گرسنه شود، به نزدیک این کوزه های زنده آمده، با حرکت دادن شاخکها و بیان احتیاج، شهد مطالبه می کند . مورچه پرخور هم قطره ای عسل به کام دوستش ریخته و شکم او را هم سیر می نماید. این هم نوعی همکاری در عالم مورچه ها است.

 گویا مورچگان بهتر از انسان دستور قرآن را به کار بسته اند. آنجا که می فرماید:

 " و تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان." (مائده/4) 

در نیکی و پرهیزکاری یار همدیگر باشید نه درگناه و دشمنی.


[ شنبه 91/8/20 ] [ 3:51 عصر ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

تخصص در برنامه ریزی و بودجه - مشاوره اقتصادی و تهیه طرحهای توجیهی فنی مالی و اقتصادی - طراحی ساختار سازمانی
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 342
بازدید دیروز: 61
کل بازدیدها: 444027