سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوری - فریازان
 
قالب وبلاگ
نویسندگان

این هفته جمعه شب، پدیده ای نادر در آسمان بروز و نمود دارد که با نام پدیده «ماه سیاه» یا Black Moon شناخته می شود و آسمان را سیاه خواهد کرد. البته این پدیده در این جمعه تنها در نیم کره غربی قابل مشاهده است، ولی ساکنان نیم کره شرقی نیز می توانند برای دیدن آن تا ماه آینده صبر کنند.

به گزارش «تابناک»، پدیده های آسمانی که مربوط به ماه می شود، پدیده هایی هستند که پیش از این نیز شناخته و بارها توسط محققان و علاقه مندان رصد شده اند؛ از جمله پدیده هایی به نام «ماه خونین» یا «ماه آبی» و همچنین «ماه غول پیکر»؛ اما در میان همه اینها «ماه سیاه» پدید نادر و نسبتا جدیدی است و محققان همچنان در تلاش هستند تا تعریف و توضیح مشخصی برای آن ارائه کنند.

برخی بر این باور هستند که این پدیده هر نوزده سال یک بار و زمانی رخ می دهد که در ماه فوریه میلادی از دیدن یک قرص کامل ماه محروم می شویم. برخی دیگر اما توضیح می دهند که این پدیده زمانی رخ می دهد که در یک ماه میلادی، شاهد دو بار طلوع قمر زمین هستیم؛ فاز اول از یک سیکل قمری مربوط به زمانی که ماه و خورشید طول جغرافیایی بیضی شکل یکسان پیدا می کنند.

منتظر پدیده عجیب و نادر «ماه سیاه» در آسمان باشید
 
اما توضیح قابل قبول برای این پدیده، مربوط به هنگامی است که در یک ماه تقویمی شاهد یک طلوع تازه و جدید از قرص کامل ماه هستیم که در ماه میلادی فعلی (سپتامبر) این پدیده رخ میدهد و برای دومین بار ماه به شکل کامل در آسمان غیر قابل رویت است.

همان گونه که می دانید، قرص کامل ماه زمانی قابل رویت است که زمین در برابر صورت کاملا روشن از ماه توسط خورشید قرار گرفته باشد. در این شرایط، ماه به شکل یک دایره کامل و روشن در آسمان شب هویدا می شود؛ اما یک ماه تازه زمانی شکل می گیرد که بخش های وسیعی از آن با سایه زمین پوشانده شده و با چشم غیر مسلح قادر به دیدن آن نیستیم.

به شکل عادی، در هر ماه تقویمی، یک ماه تازه و یک قرص کامل ماه دیده می شود؛ اما گاهی سیکل قمری با این شرایط تطابق نمی کند و شاید شاهد دو ماه تازه یا قرص ماه در هر ماه تقویمی باشیم و یا اصلا هیچ یک از این ها را در یک ماه تقویمی نبینیم.

اگر در یک ماه تقویمی، شاهد دومین قرص کامل ماه باشیم، این پدیده با نام «ماه آبی» شناخته می شود و در واقع پدیده «ماه سیاه» نقطه مقابل «ماه آبی» است: دومین ماه تازه در یک ماه تقویمی.

اما ماه سیاه چه شکلی است؟

ماه سیاه مانند همه ماه های تازه است؛ با این تفاوت که هیچ روشنایی ندارد. انگار که هیچ ماهی در آسمان نیست در حالی که ماه عملا طلوع کرده است. تنها ظرف شب های آینده بعد از این پدیده است که به تدریج هلال ماه که بزرگتر می شود، ماه نقره ای رخ می نماید.

بنابراین، جمعه شب این هفته (30 سپتامبر) در نیم کره غربی، شاهد پدیده نادر ماه سیاه خواهیم بود که در قاره آمریکای شمالی و جنوبی و بخش های غربی اروپا و آفریقا قابل رویت است.

نکته جالب دیگر در مورد پدیده ماه سیاه این جمعه این است که رصد کنندگان آن در نیم کره غربی، شاهد آن خواهند بود که این ماه جدید، حلقه ای آتش مانند را به دور خود خواهد داشت، زیرا این ماه جدید دقیقا از بین خورشید و زمین طلوع خواهد کرد.


ساکنان نیم کره شرقی اما در ماه آینده میلادی، شاهد این پدیده خواهند بود و نخستین ماه تازه در یکم اکتبر و دومین ماه تازه – ماه سیاه – در 30 یا 31 اکتبر قابل رویت است


[ چهارشنبه 95/7/7 ] [ 11:33 صبح ] [ عباس سوری ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

تخصص در برنامه ریزی و بودجه - مشاوره اقتصادی و تهیه طرحهای توجیهی فنی مالی و اقتصادی - طراحی ساختار سازمانی
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 47
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 441916